Robert Capa. Retrospectief

Archief
tot 20 mei

​Deze tentoonstelling ( 23 februari t/m 20 mei 2007 ) gaf een breed overzicht van het werk van Robert Capa (1913-1954), de legendarische oorlogsfotograaf en grondlegger van de moderne fotojournalistiek. Zijn foto's van de Spaanse Burgeroorlog en D-day staan in ieders geheugen gegrift en hebben ons beeld van de twintigste-eeuwse geschiedenis bepaald. De foto's werden getoond in het Joods Museum.

Capa werd door Franse, Engelse en Amerikaanse fototijdschriften uitgezonden naar alle grote militaire conflicten van zijn tijd. Al in 1938, na de publicatie van zijn foto's van de Spaanse Burgeroorlog, riep de Britse Picture Post hem uit tot 'the greatest war photographer in the world'. Capa fotografeerde gevechtsacties aan de frontlinies, maar bracht ook het leed van de burgerbevolking in beeld. Als geen ander had hij oog voor de verwoestende invloed van oorlog op het leven van gewone mensen. Zijn foto's zijn soms hard en confronterend, maar vaker subtiel en ontroerend. Als sociaal bewogen fotograaf én als overtuigd antifascist beschouwde Capa zijn fotografie vooral als een wapen in de strijd tegen onrecht, vervolging en onderdrukking. Zijn grootste wens was, zoals hij zei, 'een werkloos oorlogsfotograaf te worden'.

De tentoonstelling was samengesteld door MAGNUM, het beroemde fotobureau dat mede door Capa werd opgericht.

Capa en Besnyö: buren in Boedapest
Robert Capa en Eva Besnyö, twee grote fotografische vernieuwers en beiden van Hongaars-Joodse afkomst, waren goed bevriend met elkaar en worden nu voor het eerst in een dubbelexpositie samengebracht. Als kinderen woonden zij in dezelfde straat in Boedapest. Later, in 1931, kwamen zij elkaar weer tegen in Berlijn. Besnyö was daar op achttienjarige leeftijd heengegaan als beginnend fotografe, aangetrokken door het avant-gardistische kunstklimaat van de Duitse hoofdstad. Zij ontwikkelde zich in Berlijn in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid, de moderne kunststroming die van de fotografie een autonoom medium maakte. Capa arriveerde in 1931, als politiek vluchteling voor het dictatoriale rechtse bewind van Miklós Horthy in Hongarije. Op aanraden van Besnyö begon hij ook te fotograferen en hij kreeg van haar een introductie bij fotopersbureau Dephot. Het werd de start van zijn glansrijke carrière als fotojournalist.

Hoewel de twee vroegere buurkinderen als fotografen heel verschillende wegen insloegen, onderhielden zij levenslang een trouwe vriendschap. Zij ontmoetten elkaar geregeld, ook nadat Besnyö in Nederland was gaan wonen. Beiden worden gerekend tot de belangrijkste fotografen uit Hongarije, een land dat vele fotografen van internationale bekendheid heeft voortgebracht.

Deze tentoonstelling is niet langer te bezoeken.
Bekijk de agenda voor actuele tentoonstellingen en activiteiten.